Commerciele Opleiding Verkoop & Advies (COVA BU)

Verkopen is een prachtig vak. Je bezorgt je klanten een mooi product of een dienst waar ze behoefte aan hebben en je bezorgt je eigen organisatie het werk dat nodig is om als bedrijf te bestaan. Verkopen kun je zonder meer leren! Je moet het uiteraard leuk vinden om met mensen om te gaan, maar als dat het geval is, kun je een uitstekende verkoper worden met behulp van onze Commerciële Opleiding Verkoop & Advies. Centraal staat het trainen van verkoopvaardigheden. In rollenspelen word je geconfronteerd met verschillende soorten klanten. Je leert hun koopsignalen op te pakken en ontwikkelt een houding waarin je naar klanten luistert en hen succesvolle oplossingen kunt adviseren.

Waarom juist deze commerciele opleiding?

  • Deze commerciële opleiding richt zich geheel op het verkopen van grafimedia producten en diensten. Alle casussen spelen zich af rond situaties waarin een medewerker met een prospect of klant communiceert en de voorbereiding daarop.
  • De geleerde competenties (kennis, houding en vaardigheden) kunnen direct in de praktijk worden toegepast.

Onderwerpen

Onderwerpen die onder andere aan bod komen:

  • Planmatig verkopen: De kans een opdracht te verwerven van een nieuwe klant neemt toe als je van te voren weet wie die klant is, wat zijn “business” is en wat je voor deze klant kunt betekenen. Daarom wordt ingegaan op het planmatig verkopen door het toepassen van marketingprincipes. 
  • Communicatie en presentatietechnieken: Het hoeft nauwelijks betoog dat een verkoper goed moet kunnen communiceren. In de bijeenkomsten krijgt iedereen feedback over zichzelf: wat zijn de sterke punten en wat zijn de verbeterpunten. En hoe kunt u er voor zorgen dat uw klant u de order gunt?
  • Acquisitietechnieken trainen: We leren u op een succesvolle manier telefonisch te acquireren. U leert om te gaan met bezwaren en tegenwerpingen van potentiële klanten en te denken in voordelen voor de klant.
  • Verkoopgesprekken: van behoeftepeiling tot onderhandelen: De echte verkoop gebeurt in een persoonlijk gesprek met een klant. U zult de behoeften in kaart moeten brengen en u zult uiteindelijk om de opdracht moeten vragen. Het gaat in een verkoopgesprek om het vertrouwen te krijgen. Dat betekent dat u zult moeten kunnen luisteren, dat u de juiste vragen stelt, dat u uw bedrijf goed moet kunnen presenteren en dat u moet kunnen adviseren en argumenteren.
  • Opstellen verkoopplan: “Als ik het even rustig heb, dan bel ik gewoon een paar klanten. Dat levert altijd wel een paar orders op!” Verkopers die dit roepen zijn erg zelfverzekerd. Er valt echter te betwijfelen of deze ‘methode’ een goede manier is om aan klanten te komen. In een verkoopplan staat wat uw bedrijf wil bereiken, welke middelen daarvoor nodig zijn en het brengt de verkoopactiviteiten voor de komende periode in kaart (wie gaat wat en wanneer doen).

    Het opstellen van een bedrijfseigen verkoopplan behoort tot een van de examenopdrachten.

Studiebelasting

Je volgt 11 bijeenkomsten gedurende de gehele studieperiode, in de schoolvakanties zijn er geen lessen. Naast de vakken/lessen moet je rekening houden met een studiebelasting door middel van zelfstudie, het maken van opdrachten en het voorbereiden van tentamens. Het examen bestaat uit een verkoopgesprek en het maken van een verkoopplan voor het bedrijf waarvoor je werkzaam bent.

Toelating

Er is geen minimaal vooropleidingsniveau voor deze opleiding vastgesteld.

Erkenning diploma

Het diploma dat je behaald bij deze opleiding wordt erkend door de werkgeversorganisatie Koninklijke KVGO.