Verkooptoppers: juist nu!

Afgelopen zomer hebben wij met veel plezier diploma’s kunnen uitreiken aan de (oud-)deelnemers van de Commerciële Opleiding Verkoop & Advies.

Michiel Schwing verteld ons over zijn ervaringen.

“Ik ben werkzaam als accountmanager bij Paswerk grafisch, een onderdeel van de sociale werkvoorziening Paswerk. Wij een mensontwikkelbedrijf en re-integratiebedrijf voor bijna 1.200 mensen die met een afstand tot de arbeidsmarkt weer een kans krijgen op werk in de samenleving. Zij kunnen bij ons een vak leren. Ons grafisch bedrijf is modern (hebben zelfs een Canon imagepress en een Igen4 staan) en wij hebben ongeveer 43 mensen werkzaam op onze grafische sector. Wij kunnen op professionele wijze van ontwerp tot postbezorging uitvoeren voor onze klant.”

Speciaal voor grafimedia

De commerciële opleiding verkoop & Advies richt zich geheel op het verkopen van grafimedia producten en diensten. Alle casussen spelen zich af rond situaties waarin een medewerker met een prospect of klant communiceert en de voorbereiding daarop.

“Ik ben deze opleiding gaan volgen omdat ik mij zelf meer wilde verdiepen in het verkoopproces en hoe je je klanten een goed advies kunt geven. Ook het zoeken naar nieuwe markten en klanten is in de huidige crisis best lastig.”

Praktische training

Het trainen van verkoopvaardigheden staat in deze opleiding centraal. In rollenspelen en via opdrachten confronteren we cursisten met verschillende soorten klanten die diverse ‘communicatieproblemen’ hebben. Michiel vertelt mij dat de rollenspellen zeer nuttig zijn, omdat je anders leert kijken naar klant. Het geleerde kan hij direct in praktijk toepassen. “En geloof mij, het werkt echt!”

Examen

Het examen van de opleiding bestaat uit het schrijven van een verkoopplan voor het eigen bedrijf en het houden van een verkoopgesprek. “De opdracht een verkoopplan schrijven en het verkoopgesprek passen goed bij de behandelde stof. Je hebt er ook wat aan omdat het in de praktijk meteen bruikbaar is.”

Kan je de opleiding in een aantal steekwoorden samenvatten?

“Helder, duidelijk, effectief leren verkopen en je meer verdiepen in je klantrelatie en je communicatie om een goed advies te kunnen geven. Niet alleen maar een product verkopen, het gaat veel verder. Klant moet volledig op je kunnen vertrouwen.”