Managen van bedrijfsrisico’s

Er ligt een kans voor u. Heeft u ook het gevoel dat u af en toe achter de feiten aanloopt? Denk aan het niet systematisch oplossen van faalmomenten binnen de productie. Een fout die voor de zoveelste keer voorkomt. U weet dat kost geld. Hier spreken we over concrete risico’s voor de continuïteit van uw bedrijf.

Er is een nieuw vorm van het aansturen van de organisatie, dus meer grip krijgen! En dat is het “managen van bedrijfsrisico’s”. Dus het gaat over meer dan productiemissers. Door risico’s voor iedereen zichtbaar en meetbaar te maken wordt de eerste stap gezet naar betere beheersing van die risico’s. Én: die goede beheersing van operationele risico’s en dus ook voldoen aan de wet- en regelgeving voorkomt u ongeveer 40% van de mogelijke oorzaken van verlies voor uw bedrijf.

In deze workshop die wij in samenwerking met het Dienstencentrum organiseren, vertellen wij u meer over management van risico’s binnen uw bedrijf.  We behandelen het proces van het maken van een risicoanalyse én werken enkele casussen uit de grafimedia praktijk diepgaander uit. 

Algemeen gezien wilt u bijvoorbeeld ziekteverzuim en faalkosten minimaliseren, en de sales met hoge marge en machinebezetting maximaliseren. Maar hoe gaat u van deze algemene doelstellingen naar praktische acties! En hoe ontvangt u op tijd de juiste informatie zodat u weet dat u op de goede koers zit? Een duidelijk opgestelde bedrijfskundige risico-analyse (BRA) geeft iedereen in uw bedrijf het houvast om aan dezelfde zaken te werken én om waardevolle informatie te kunnen geven. Deze bedrijfskundige risico-analyse dekt de belangrijke onderwerpen: hoe gaan we met mensen om, hoe richten we ons op winst, en hoe zorgen we er voor dat dit op verantwoorde wijze gebeurt?

De workshop geeft u de methode om deze bedrijfskundige risico-analyse uit te voeren – u kunt direct met ons materiaal aan de slag. Na de workshop kunt u de resultaten ook direct toepassen in uw bedrijf. De resultaten zijn ook geschikt voor bedrijven die dit verplichte onderdeel van de ‘High Level Structure’ uit de nieuwe ISO-normen willen invullen.

Na de algemene behandeling van de bedrijfskundige risico-analyse kijken we naar de toepassing in de grafimedia: aan de kostenkant (wat is bijvoorbeeld het rendement van investeren in foutreductie, welke acties van uw medewerkers kunnen leiden tot een boete?) en aan de inkomstenkant. Als voor úw klant commercieel drukwerk een kans is, dan gaat het gesprek tussen u en uw klant minder over de kwaliteit van het drukwerk, maar over de plaatsing, de conversie, de toegevoegde waarde. Welke kansen liggen er voor u in de sales van uw huidige product, en welke kansen liggen er voor uw ontwikkeling?