Commerciele Opleiding Verkoop & Advies (COVA BI)

"Ordermanager van de Toekomst"

De schakel zijn tussen de verkoop en de productie is een geweldig vak. Je bezorgt je klanten een mooi product of een dienst door de coördinatie te regelen tussen klant, verkoop, de productie en leverancier. 

De ordermanager van de toekomst heeft een zeer breed takenpakket en kent naast de ins en outs van drukwerk ook de belangrijkste aspecten van andere media. De tijd dat alleen technische kennis voldoende was ligt ver achter ons. Ook communicatieve en commerciële vaardigheden, planning en projectmanagement zijn essentiële elementen binnen de functie van ordermanager. We besteden daar dan ook ruim aandacht aan.

Je leert naast het effectief toepassen van commerciële vaardigheden ook de ontwikkelingen in crossmedia kennen, zodat je (potentiële en bestaande) klanten op dit vakgebied goed kunt adviseren en met samenwerkingspartners (ICT, Media) effectief kunt samenwerken.    

Efficiënt zijn in het interne productieproces wordt steeds belangrijker. Daarom leer je hoe je dat kunt doen, zowel in de organisatie (“lean”) als persoonlijk (“timemanagement”). 

Waarom juist deze commerciele opleiding?

  • Deze commerciële opleiding richt zich geheel op de veranderde rol van het ordermanagement in het grafimedia bedrijf. De belangrijkste elementen van het werken als een toekomst bestendige ordermanager komen in deze opleiding aan bod. De klant vraagt om nieuw elan!
  • De geleerde competenties (kennis, houding en vaardigheden) kunnen direct in de praktijk worden toegepast.

Modules

De opleiding bestaat uit de volgende lesmodules:

Module 1: Klanten & Commerciële Vaardigheden: Customer experience en customer journey; pro-actief klantencontact; psychologie van de klant: effectief omgaan met typen klanten; klachtenafhandeling; commerciële vaardigheden voor binnendienst.

Module 2: Kennis van Cross Media: veranderend mediagebruik door klanten: welke media? Apps; websites; video en TV; vloggen/bloggen; social media; variabele data printing;

Module 3: Interne processen: workflow management (o.a. value stream mapping); kwaliteitsmanagement; lean-management.

Module 4: Projectmanagement : opstellen plan van aanpak/PID;  Projectbeheer; Business case opzetten; Canvas modelling;

Module 5: Timemanagement: efficiënter worden in je gedrag.

 

De opleiding kent de volgende Zelfstudiemodules (m.b.v. toegepast zelfstudiemateriaal): 

Module 6:  Schrijfvaardigheid: klantgerichter leren schrijven (Zelfstudie aan de hand van opdrachtenboek)

Module 7:  Kosten en opbrengsten: inzicht in financiële aspecten van orders (kosten en opbrengsten);

Module 8: Probleemoplossend denken: methode om systematisch problemen op te lossen. 

Studiebelasting

  • Lessen: je volgt 12 bijeenkomsten gedurende een studieperiode van 24 weken. In de schoolvakanties zijn geen lessen. 
  • Zelfstudie: naast de lessen moet je rekening houden met ca. 2-3 uren per week studiebelasting voor het maken van opdrachten, het voorbereiden van het examen en voor de zelfstudie modules.  

Toelating

Er is geen minimaal vooropleidingsniveau voor deze opleiding vastgesteld.

Examen

Het examen is schriftelijk. Verder worden tijdens delessen in gedurende de zelfstudie opdrachten gemaakt.

Erkenning diploma

Het diploma dat je hebt behaald bij deze opleiding wordt erkend door de werkgeversorganisatie KVGO.