Leonardoproject: Duurzaamheid & Groene marketing

Sinds een jaar zijn zowel Stivako als Dienstencentrum betrokken bij de uitvoering van een speciaal Leonardo-project. De essentie van dit Europese project is om opleidingsmateriaal te maken dat ingaat op duurzaamheid en groene marketing. Beide thema’s blijken – zeker binnen Europa – nog veel te weinig  gedoceerd te worden. En om het niveau en slagkracht van werkgevers en werknemers te vergroten, wordt een maatwerkopleiding ontwikkeld. Een van de prominente ontwikkelingen is de creatie va een serious game: The Sustaingame, een digitaal spel (via het web) waarmee studenten en werknemers/werkgevers op een speelse manier kennis maken met duurzaamheid.

Gedurende de afgelopen jaren is de wijze van doceren / lesgeven van traditioneel vocaal naar blended learning: daarbij wordt het materiaal via verschillende kanalen aangeboden. Op deze manier weten scholingsinstituten beter aan te sluiten bij de belevingswereld van de jeugd. Ook volwassenen die zich willen bijscholen zijn gewend multimediaal te werken. Dit Leonardo-project, dat zich speciaal richt op het ontwikkelen van een interactief, fysiek en digitaal, opleidingsonderdeel geeft hier concreet invulling aan. Het materiaal brengt de gebruikers zowel praktisch ervaring en kennis over diverse bedrijfssectoren en overheden, maar gaat zelfs verder en helpt de student om te gaan met de communicatie- en marketingskansen rondom duurzaamheid.

Serious games zijn, zeker ook van Nederlandse huize, een internationaal steeds succesvollere formule om kennis spelenderwijs over te dragen. Serious games zijn daarmee niet alleen een van de nieuwere manieren voor bedrijven in de creatieve industrie om hun waarde te bewijzen, maar ook binnen educatie en communicatie een sterk middel waar Stivako en Dienstencentrum graag gebruik van maken. Volgens Joke Witteveen van xmediaworks en initiator van de Dutch Games Association Serious Games special interest group):

"In de huidige samenleving hebben organisaties steeds vaker te maken met complexe vraagstukken en problemen die ze niet zelfstandig kunnen oplossen. Samenwerking met andere specialisten binnen of buiten de organisatie wordt steeds noodzakelijker. Serious games worden steeds vaker ingezet als effectieve tool om bewustzijn te creëren in bij publieke organisaties en in het bedrijfsleven."

De beelden die u hier ziet zijn uit de digitale Sustaingame genomen. De essentie van het spel is daarmee goed te zien. Binnen een aantal thema’s waar de internationale partners die aan het project meedoen thuis in zijn kan de speler kennismaken met de relevante onderwerpen en proberen een zo hoog mogelijke score te behalen. Zo is er bijvoorbeeld de boekwinkel als één van de onderwerpen – dit is weergegeven als een huis op het Groene Plein. Als de speler dit huis aanklikt gaat hij naar binnen en kan hij, door interactie met de objecten in de boekwinkel, toegang krijgen tot onderwerpen. Een voorbeeld is de hoeveelheid vezels uit tropisch hardhout in het gemiddelde boek in Europa. U als lezer weet al direct hoeveel zin en onzin er achter deze vraag zit. Wij hopen met deze game dus ook niet-grafimedia deskundigen duidelijk te maken hoe de zaak werkelijk in elkaar steekt.

De Sustaingame zal in 2015 online gaan. Indien u belangstelling heeft in het fysieke spel (voor bijvoorbeeld gebruik in leslokaal of eigen bedrijf) of het digitale spel, neem dan contact met ons op voor meer gerichte informatie.

 

 
   « Meer Nieuws...