Het stenen tijdperk voorbij!

Digitaal communiceren is het elektronisch uitwisselen van informatie. In de afgelopen eeuw is er een enorme groei geweest in het digitaal kunnen communiceren. In korte tijd zijn er enorm veel verschillende manieren gekomen om digitaal te communiceren. Voorbeelden hiervan zijn internet met vele websites, mobiele telefonie, e-mail, radio en televisie.  Ook zijn er verschillende voorbeelden van de digitale berichten die worden gestuurd door middel van deze bronnen zoals problemen, therapie, opleidingen en online winkelen. Dit tijdperk van digitale communicatie is nog maar net begonnen. En waar gaat dit eindigen. Dit communicatie tijdperk biedt oneindig veel mogelijkheden. Zowel kansen en bedreigingen voor het bedrijf in die sector, waaronder het grafimedia bedrijf.

Ieder tijdperk biedt zijn mogelijkheden totdat het ingehaald wordt door de geschiedenis. De Steentijd eindigde niet omdat de stenen op waren, maar omdat het koper en daarna het brons werd uitgevonden. Richtte je je als onderneming op het produceren van stenen artikelen had je pech. De markt ging om koper vragen. Want koper voegde meer waarde toe voor de klant dan steen. Stel je voor een stenen pot. Duurt even voor je die hebt warm gestookt, maar die houdt de warmte daarna lekker vast. Maar ja de klant vindt een lichte kookpot wel prettig. Makkelijk te dragen, kan niet kapot vallen. Echt een statussymbool. Zo zijn we via al die tijdperken tot het nu gekomen. Steeds werden er  nieuwe middelen uitgevonden die efficiënter en productiever waren. Innovatie en verandering helpen ons verder.

Dit huidige tijdperk biedt ook weer veel mogelijkheden. Dit vraagt wel het vermogen om aan te passen aan de veranderende omstandigheden en behoeften van de klanten. Bedrijven in de Creatieve Industrie kunnen hiervan profiteren. Onder andere door producten en diensten waaronder drukwerk te gaan zien als ‘middel’ en niet langer als ‘doel’. Door de middelen anders in te zetten en te combineren kunnen bedrijven in de Creatieve industrie waaronder grafimediabedrijven nieuwe diensten ontwikkelen die inspelen op de veranderende vraag van de klant.

De wereld verandert razend snel. De snelle veranderingen gelden ook voor de communicatie. Het tijdperk van traditionele communicatie eindigt. Niet omdat we niet langer communiceren (de stenen zijn op), maar omdat iedereen op zoek is naar de juiste informatie op de juiste plek op het juiste moment en in de juiste vorm. 

Van stenen potten naar koperen zogezegd. Wie zich beperkt tot slechts de productie van traditioneel drukwerk negeert de veranderingen in de communicatie. De behoeften van de gebruikers in de markt verandert snel. Beweeg je niet mee verklein je daarmee je kans op een duurzame toekomst. Het besturen van de productie van die verschillende communicatiestromen (drukwerk, websites, games, etc) en ook nog op elkaar afgestemd is een vak apart. Daarom hebben wij de opleiding "Projectmanager Creatieve Industrie" ontwikkeld. Hij start weer binnenkort. Iets voor jou?

 
   « Meer Nieuws...