Gratis leermiddelen voor de creatieve- en grafimedia sector

Uit onderzoek blijkt dat in het onderwijs (vooral het Beroeps- en Hoger Onderwijs) veel lesmateriaal door de docenten zelf wordt ontwikkeld. Resultaat: over hetzelfde onderwerp zijn er verschillende versies van leermiddelen, niet alleen in verschillende landen, maar ook onder onderwijs- en opleidingsinstituten op verschillende scholen in hetzelfde land!

Uitwisseling van materiaal is niet zo gebruikelijk. Daarom zijn we het EKFI-project gestart. Dit in 2018 gestarte door de EU gesubsidieerde project, had als doel een platform te ontwikkelen waar docenten en ontwikkelaars leermiddelen en onderzoek kunnen uploaden en ook weer materiaal kunnen downloaden. En met gesloten beurs. 

Op dit moment kunt u naar het EKFI-platform gaan, zie ekfi.eu. Op dit platform zijn inmiddels zo'n 150 publicaties geupload in verschillende thema's zoals: techniek, digitalisering, kwaliteit, ARBO en milieu, Circulaire economie, management, marketing, leiderschap en self assessment tools.
Als je je aanmeldt als gebruiker krijg je punten om leermiddelen te downloaden. Idem als je zelf materiaal uploadt of reviews schrijft, materiaal vertaalt etc.

Het platform is vooral ontwikkeld in Corona-tijd toen scholen iets anders aan hun hoofd hadden als nieuw materiaal te ontwikklen. Ook merkten we dat docenten moeite hadden om zo maar materiaal te delen. Daarom zijn we EKFI PLUS gestart. Meer informatie op: https://www.ekfi-project.com/.

EKFI PLUS

In dit project richten we ons op de verdere uitrol van het platform maar ook op het gezamenlijk ontwikkelen van leermiddelen , alleen, samen in eigen land, school  of bedrijf of over de grenzen. Hiertoe is een Educatief model ontwikkeld en wordt het platform uitgebreid met een ontwikkelmodule. Medio maart worden de extra mogelijkheden aan het bestaande platform toegevoegd. 

Deze nieuwe EKFI-tool geeft de mogelijkheid om samen te werken aan het ontwikkelen en schrijven van de leerstof op nationaal en Europees/internationaal niveau. Denk hierbij aan het zoeken van partners met gelijkgestemde behoeften. Ondersteuning op didactisch niveau. Project management en procesmanagement ondersteuning. Deze tool helpt bij het organiseren van het ontwikkelingsproces van leermateriaal. Het ontwikkelen in teams zal leiden tot een verbetering van de efficiëntie (besparing van tijd en geld) en een verhoging van de kwaliteit en innovativiteit van de leermaterialen door gebruik te maken van verschillende competenties van de deelnemers.

‚ÄčVoordelen van samenwerking

Het maken van uw eigen leermateriaal biedt verschillende voordelen:

  • Personalisatie: Door de inhoud af te stemmen op de behoeften en voorkeuren van studenten, wordt tegemoetgekomen aan diverse leerstijlen, wat het begrip en de retentie bevordert. Het maakt het ook mogelijk om het tempo van de instructie aan te passen.
  • Dieper begrip: Het ontwikkelen van materiaal verdiept het begrip van docenten over het onderwerp door middel van onderzoek, analyse en curatie, waardoor hun vermogen wordt vergroot om complexe concepten duidelijk uit te leggen.
  • Relevantie: Gepersonaliseerde materialen blijven actueel door de nieuwste onderzoeken, trends en toepassingen te integreren, waardoor de inhoud actueel blijft in een snel veranderende wereld.
  • Creativiteit: Het maken van materialen stimuleert de creativiteit, waardoor docenten boeiende activiteiten en lesmethoden kunnen ontwerpen die kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden bevorderen.
    Verbinding: Gepersonaliseerde materialen tonen inspanning en zorg, versterken de verbinding tussen leraar en leerling en bevorderen een positieve leeromgeving.

Door hun eigen materiaal te creëren, verbeteren docenten de kwaliteit van het onderwijs, personaliseren ze het leerproces, zorgen ze voor relevantie, bevorderen ze de creativiteit en versterken ze de relaties tussen docenten en studenten.

 
   « Meer Nieuws...