Grafische industrie, wat te doen in 2023?
De grafische industrie krimpt al jaren door de digitalisering en de concurrentie uit het buitenland. Uit de cijfers van onder andere de ING-bank blijkt dat de grafische industrie al jaren krimpt. De coronacrisis heeft de vraag naar drukwerk verder doen dalen, vooral in sectoren als reclame, evenementen en horeca. Om concurrerend te kunnen blijven moet de grafische industrie zich aanpassen aan de veranderende behoeften van de klanten, die meer duurzaamheid, personalisatie en interactie verwachten. Bedrijven in de sector moeten daarom investeren in innovatie, verdere digitalisering en opleiding om concurrerend te blijven op de markt.
Opleiden is dus een van de acties die bedrijven moeten nemen om zich als bedrijf aan te kunnen passen aan de veranderende behoeften in de markt. Echter in Nederland zien we een trend, en vooral ook bij de MKB-bedrijven, om minder te investeren in opleidingen. Er worden minder mensen opgeleid terwijl uit cijfers van het CBS blijkt dat de behoefte er bij medewerkers van bedrijven wel is.
Zoals u weet: mensen maken het verschil! De vergroting van de slagkracht van een bedrijf moet voor een belangrijk deel van hen komen.