Functies in de grafimedia sector door AI bedreigd
AI heeft een ingrijpende impact op beroepen in de grafimedia sector en die impact is zowel bedreigend als kansrijk. Veel functies in de grafimedia en bredere creatieve sector staan hoog op de lijst van beroepen die door AI worden bedreigd. Hier zijn de belangrijkste effecten, gebaseerd op recente inzichten uit de creatieve industrie:
Functie | Reden waarom functies onder druk |
Editors (tekst/video) | AI-tools kunnen automatisch teksten redigeren en video's monteren |
Schrijvers & auteurs | Generatieve AI kan snel content produceren, van blogs tot scripts |
Illustratoren & grafisch ontwerpers | Tools als Midjourney en DALL·E maken visuele content zonder menselijke tussenkomst |
Technisch schrijvers | AI kan handleidingen en documentatie genereren op basis van data |
Webontwikkelaars | AI schrijft en test code sneller dan veel junior developers |
Mediaplanners | AI automatiseert mediaplanning en optimaliseert campagnes realtime |
AI vervangt niet alleen taken, maar creëert ook nieuwe rollen. Door AI zullen ook nieuwe kansen en functies ontstaan. In plaats van "makers" worden veel grafimedia-professionals "regisseurs van creatie". AI doet het uitvoerende werk, terwijl mensen zorgen voor:
- betekenis en emotie
- merkidentiteit en context
- culturele relevantie.
Relevantie
Om relevant te blijven in de grafimedia sector is het belangrijk om te blijven ontwikkelen. Uit het Thrive-onderzoek naar ondernemersvaardigheden in de toekomst, dat Stivako met 4 andere internationale organisaties in de afgelopen jaren heeft uitgevoerd, bleek dat digitale vaardigheden steeds belangrijker worden op steeds meer gebieden. Op het terrein van AI betekent dit:
- AI-tools lerengebruiken zoals ChatGPT, Midjourney, Runway.
- Strategische vaardigheden versterken.
- Werk multidisciplinair: combineer creatie met data en technologie.
- Positioneer jezelf als regisseur, niet alleen als uitvoerder!
Nieuwe rollen
Nieuwe rollen die door het toenemende gebruik van AI zullen ontstaan:
- Prompt engineers: specialisten die AI aansturen voor creatieve output.
- Creative technologists: bruggenbouwers tussen technologie en creatie.
- Strategische mediaconsultants: mensen die AI-resultaten vertalen naar merkstrategie.
- Ethiek- en merkveiligheidscoördinatoren: bewaken van AI-creatie binnen juridische en merkgrenzen.