Ai media barometer 2025 is uit
Het gebruik van GenAI door mediaprofessionals is licht gestegen t.o.v 2024. 19 van de 20 mediaprofessionals geeft aan GenAI op het werk te gebruiken. Vooral de frequentie van het gebruik stijgt, waarbij dit jaar meer dan de helft van de mediaprofessionals aangeeft dagelijks GenAI te gebruiken. De motivaties om GenAI in te zetten blijven stabiel.
Efficiënter werken, tijd besparen en het helpen bij het vinden van creatieve ideeën zijn de belangrijkste redenen om AI te gebruiken. De meest gebruikte toepassingen zijn nog altijd het inzetten van Large Language Models (LLMs) voor talige taken, zoals eindredactie, samenvattingen en vertalingen. Contentcreatie en het opzoeken van informatie zijn taken die vaker gerapporteerd worden dan vorig jaar. Drie kwart van de mediaprofessionals heeft wel ethische bezorgdheden bij het gebruik van GenAI in de sector, waarbij journalisten het meest kritisch zijn.
Organisaties voorzien steeds vaker maatregelen en maken richtlijnen. Ongeveer de helft van de mediaprofessionals geeft aan dat hun organisatie richtlijnen heeft over AI-gebruik, al zijn deze meestal informeel (bijv. onderlinge consensus of discussie, maar geen officieel document). Ongeveer de helft van de respondenten zegt dat hun organisatie een lijst heeft van toegestane AI-tools, en een ongeveer even grote groep weet dat hun organisatie kijkt naar de voorwaarden van AI-tools over hoe ze met data omgaan. Slechts een derde van de mediaprofessionals geeft aan dat hun organisatie transparant is over AI-gebruik naar de buitenwereld, waaronder opdrachtgevers. Wanneer het gaat over opleidingen, dan gebeurt dit meestal door interne kennisdeling of door individuele opleidingen die een medewerker aanvraagt. Structurele externe opleidingen komen minder vaak voor. De journalisten vormen hierop een uitzondering: bij hen komen structurele externe opleidingen vaker voor dan individuele opleidingen op vraag.
Tot slot zien we dat GenAI vooral taken overneemt die normaal tot het groeitraject van stagairs en juniormedewerkers behoren. Dit werpt de vraag op hoe opleidingen en loopbanen moeten veranderen in een van GenAI doordrongen mediasector, wanneer nieuwe professionals niet kunnen groeien en direct ‘seniortaken’ moeten oppakken omdat voor de rest AI gebruikt wordt.
Meer informatie?
Kijk dan op de webite van Artevelde hogeschool in Gent: Ai media barometer