Projectmanager Creatieve industrie
Grafimedia bedrijven hebben tegenwoordig veel meer gemeen met reclamebureaus, vormgevers, websitebouwers en audiovisuele bedrijven dan je misschien zou verwachten. Waar vroeger de scheidslijnen duidelijk waren – je ging naar de drukkerij voor een brochure en naar een AV-bedrijf voor een filmpje – zijn die grenzen door digitalisering en veranderende marktdynamiek steeds verder vervaagd. Vandaag de dag bieden drukkerijen bijvoorbeeld niet alleen printservices, maar ontwikkelen ze ook websites met een Content Management Systeem of produceren ze zelfs video's. Aan de andere kant breiden reclamebureaus hun diensten uit door digitale folders te maken of gepersonaliseerde A3-posters in kleine oplages te printen voor hun klanten. Ook websitebouwers kunnen niet langer volstaan met alleen een mooi design; ze moeten nu ook expertise ontwikkelen op het gebied van beeld- en videoproductie. De verschillende disciplines groeien steeds meer naar elkaar toe, wat zorgt voor nieuwe mogelijkheden en innovatieve samenwerkingen binnen de creatieve sector.
Ook op een andere manier zie je dat al die communicatiebedrijven veel gemeenschappelijk hebben. Wat ze zonder meer met elkaar delen is dat ze altijd op maat leveren. Het uiteindelijke product is altijd uniek! Dat betekent dat de procesgang van orders en opdrachten in belangrijke mate in al die bedrijven hetzelfde is. Een klant geeft een order of opdracht, deze wordt door een accountmanager, trafficmanager of ordermanager behandeld en begeleid, waarbij hij of zij te maken heeft met tal van zaken: klantenmanagement, productie, financiën, administratie, communicatie, probleemoplossing, etc.
Modules
De opleiding Projectmanager Creatieve Industrie bestaat uit vijf modules:
- Module 1: Communicatiemedia: leer in deze module welke communicatiemiddelen er bestaan en wat de voordelen en valkuilen van deze middelen zijn.
- Module 2: Nieuwe marketing: je krijgt een helder beeld van welke marketingmiddelen tegenwoordig ingezet worden om mensen en organisaties te bereiken. Daarnaast ga je door middel van een bedrijfsanalyse de eigen marketingactiviteiten in kaart brengen.
- Module 3: Commercieel handelen: verkopen doet je zo! Leer methodes om te luisteren, gesprekken te voeren, behoeften te peilen en te verkopen. In deze module ga je een project (opdracht) verkopen aan een klant. Leer je eigen unieke idee te pitchen in de praktijk.
- Module 4: Creativiteit en probleem oplossen: in deze module gaan we werken aan het vermogen om probleemoplossend te denken en oplossingen te zoeken buiten de bestaande kaders.
- Module 5: Projectmanagement: diverse onderdelen van projectmanagement komen in deze module aan bod. Leer samenwerken en leidinggeven binnen een project en leer een Business Case op te zetten. Ook worden financiële aspecten aangesneden waaronder kostprijsbepaling.
Studiebelasting
Je volgt 11 bijeenkomsten gedurende de gehele studieperiode, in de schoolvakanties zijn er geen lessen. Naast de vakken/lessen moet je rekening houden met een studiebelasting door middel van zelfstudie, het voorbereiden van tentamens en het maken van opdrachten.
Toelating
Een vooropleidingsniveau van MBO-3 wordt als minimaal instapniveau van je verwacht. Bij twijfel kan je contact opnemen met onze opleidingscoördinator voor vrijblijvend advies.
Erkenning diploma
Het diploma dat je hebt behaald bij deze opleiding wordt erkend door de werkgeversorganisatie KVGO.
Inschrijven?
De cursusprijs is exclusief BTW. Niet al onze opleidingen, trainingen en workshops staan continue gepland. Staat er geen kalender of datum vermeld, neem dan contact op met Stivako voor meer informatie: info@stivako.nl. Wij sturen je dan een inschrijfformulier toe.
Maak jouw eigen website met JouwWeb